- Autoritatea de concurență din Marea Britanie acuză Google de tactici anticoncurențiale pe piața de publicitate
- Progrese semnificative în înțelegerea depresiei
- Salvarea pădurilor presupune mai mult decât a planta copaci
- Sérgio Mendes, legenda braziliană a bossa nova, a murit la vârsta de 83 de ani
- Cel mai rapid supercomputer din lume își depășește limitele
Ansamblul Capella Cracoviensis concertează la București
În 2018 se sărbătoresc 100 de ani de la reînființarea statului polonez. Pentru a marca Centenarul Independenței, ansamblul Capella Cracoviensis, condus de Jan Tomasz Adamus, propune pentru concertul pe care îl va susține la Teatrul Național din București, Sala Media, un program dedicat muzicii poloneze din Renaștere și Baroc, cinstind în același timp influențele germane pe care arta locală le-a asimilat constant.
Evenimentul din cadrul Festivalului de Muzică Veche București este finanțat din fondurile Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, care fac obiectul Programului Multianual INDEPENDENT 2017 – 2021, parte a programului de subvenții ”Cultural Bridges” al Institutului Adam Mickiewicz.
27 Noiembrie – Sala Media (TNB) – Ora 19:00
Program:
Waclaw z Szamotul (aprox. 1520-1560): Już się zmierzcha
Heinrich Schütz (1585 – 1672): Musikalische Exequien Op. 7, SWV 279–281
Bartłomiej Pękiel (aprox. 1633 – 1670): Dulcis amor Jesu
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750): Motetul Komm, Jesu, komm BWV 229
Rezervă loc la:
https://earlymusic.ro/events/independence-schutz/
Din punct de vedere muzical, Polonia a urmat în detaliu traiectul muzicii occidentale, cele mai vechi lucrări polifonice, descoperite în orașul Stary Sącz, datând din secolul al XIII-lea și fiind înrudite cu cele produse de școala pariziană de la Notre Dame. Cu timpul, numeroși muzicieni de renume au fost atrași de curțile nobiliare și regale de la Cracovia și Varșovia: Luca Marenzio, Marco Scacchi, Giovanni Anerio, Johann Adolf Hasse, și alții.
Prezența acestor creatori și interpreți a încurajat și modelat creația muzicală autohtonă, i-a dat un aspect asemănător cu tot ceea ce se producea în restul Europei de Vest la momentul respectiv. Probabil că cel mai cunoscut compozitor polonez al Renașterii este Wacław z Szamotuł (aprox. 1520-1560), muzician care s-a aflat în slujba regelui Zygmunt August al II-lea între anii 1547 și 1555. El a fost cu adevărat un om al Renașterii, educat la Universitatea din Cracovia, unde a deprins tainele matematicii, filosofiei și dreptului.
Deși recunoscut în timpul vieții sale ca muzician desăvârșit și ca poet de mare rafinament, din creația sa se conservă relativ puține lucrări, printre care am putea aminti Lamentationes [et Exclamationes Passionum 4 vocum], motetele In te Domine speravi și Ego sum pastor bonus, o Misă pentru 8 voci, dar și o serie de cântece pentru 4 voci scrise pe versuri în limba poloneză. Dintre acestea, Capella Cracoviensis va interpreta Modlitwa: Już się zmierzcha. Această mică rugăciune este probabil cea mai cunoscută creație a compozitorului, o lucrare iubită și de compozitorul Henryk Górecki, pe care a folosit-o drept material tematic pentru 3 lucrări ale sale: Coral în formă de Canon (1961/1984), Old Polish Music op.24 (1969) și Cvartetul de coarde nr.1 (1988), care poartă subtitlul Już się zmierzcha („se înserează”).
Cea mai amplă lucrare a serii este Musikalische Exequien Op. 7, SWV 279–281 de Heinrich Schütz (1585 – 1672). Deși nu avem de a face cu un autor polonez, acest opus surprinde într-o manieră foarte interesantă principalele influențe pe care muzica din zonă le-a avut: germane și italiene. Schütz a fost elevul lui Giovanni Gabrielli, motiv pentru care întreaga sa creație pare mult mai apropiată de Monteverdi, decât de mulți dintre contemporanii săi germani. De altfel, câteva dintre relațiile armonice de la începutul Musikalische Exequien amintesc de madrigalul Interotte Speranze, din cel de-al VII-lea caiet monteverdian. Nuanțele ușor întunecate sunt potrivite, mai ales dacă avem în vedere că avem de-a face cu o muzică funerară, scrisă pentru Heinrich al II-lea conte de Reuss – Gera. Nobilul i-a comandat lucrarea lui Schütz pentru propria înmormântare, ocupându-se personal de selectarea textelor.
Contemporan cu Heinrich Schütz a fost compozitorul polonez Bartłomiej Pękiel (aprox. 1633 – 1670) a cărui muzică a fost și ea profund influențată de cea italiană; diferitele tendințe ale ei sunt perfect ilustrate în cele două perioade în care autorul a creat. În prima parte a vieții, când a ocupat funcția de Kapellmeister la curtea regală de la Varșovia, stilul său este mult mai îndrăzneț, cu multe disonanțe și contururi melodice care țin de o anumită retorică muzicală asociată cu seconda prattica. Muzica sa devine mai conservatoare în a doua parte a carierei, odată cu mutarea la Cracovia și preluarea postului de Kapellmeister la Catedrala Wawel. În timpul șederii sale la Varșovia a compus Bartłomiej Pękiel lucrarea din această seară, Dulcis amor Jesu. Acest opus, imaginat ca un scurt concert sacru, începe cu un motiv imaginatio crucis, prin care primele note reproduc forma crucii.
Probabil cel mai cunoscut motiv de acest fel este B-A-C-H din Arta Fugii de Johann Sebastian Bach (1685 – 1750). Din creația Cantorului din Leipzig vor prezenta muzicienii ce formează ansamblul Capella Cracoviensis motetul Komm, Jesu, komm BWV 229. Acesta este singurul motet bachian care nu are la bază un text biblic, autorul optând de această dată pentru un poem de Paul Thymich. Lucrarea scrisă pentru două coruri a fost probabil concepută pentru a fi interpretată într-un context funebru, deși nu există surse care să confirme această ipoteză.
Capella Cracoviensis
Ansamblul Capella Cracoviensis a fost înființat în 1970 la inițiativa lui Jerzy Katlewicz, director al Filarmonicii din Cracovia, care a dorit constituirea unui grup dedicat interpretărilor muzicale pe instrumente de epocă și l-a numit pe Stanisław Gałoński lider al acestui proiect. În anii următori, Capella Cracoviensis a devenit o entitate independentă. Din 2008, Jan Tomasz Adamus este Director General și Artistic al ansamblului care include atât orchestra cât și corul de cameră, bine cunoscute în circuitul concertistic.
Capella Cracoviensis, deși considerată un ansamblu de muzică veche, abordează un repertoriu vast, de la muzică Medievală, până la creații contemporane. Obiectivul muzicienilor este acela de a aduce în fața publicului de fiecare dată interpretări proaspete, interesante și bine documentate istoric, utilizarea instrumentelor și tehnicilor de epocă fiind de o maximă importanță. Până în prezent, Capella Cracoviensis a performat în compania unor artiști invitați celebri, precum Evelino Pidó, Christophe Rousset, Alessandro Moccia, Giuliano Carmignola, Paul Goodwin, Andrew Parrott și Paul McCreesh.
Dintre proiectele unice pe care le-a întreprins ansamblul am putea aminti: integrala simfoniilor lui Ludwig van Beethoven, realizată cu instrurmente de epocă și prezentată într-o singură zi (27 August 2016), cu transmisiune radiofonică în direct; interpretarea unor selecțiuni din creația wagneriană pe instrumente de epocă.
Jan Tomasz Adamus
Jan Tomasz Adamus este un dirijor, organist, clavecinist și creator de evenimente culturale, specializat în interpretarea muzicală pe instrumente de epocă, de la polifonia renascentistă și până la muzica simfonică și de operă a Romantismului. A studiat la Cracovia și la Amsterdam și a predat la la Academia de Muzică din Wrocław. A pregătit premierele poloneze ale unor lucrări de referință, precum “Matthäus-Passion ” de Johann Sebastin Bach, „Messiah”, „Theodora”, “Hercules”, “Amadigi” , “Sosarme”, “Tamerlano” și „Rodelinda” de Georg Friedrich Händel, și multe altele.
A cântat în numeroase festivaluri și săli de concert importante, prcum Wratislavia Cantans, Festivalul de Muzică Poloneză, sala de concert a Orchestrei Naționale Radio a Poloniei, SWD Festspiele Schwetzingen, Bachfest Leipzig și Händel Festspiele Halle.